Jump to content
Vägivaldur

Head rasvad, halvad rasvad

Recommended Posts

See film toitumishäiretega patsientidest oli päris hea...

Anyway... surfisin natuke läbi päevalilleõli oksüdatsiooni puudutavate artiklite... enamus katseid tundub olevat tehtud õliga, mida on kuumutatud -päevi- ja siis pikalt seda õli rottidele sisse söödetud... Sellisel juhul on kahjulikud efektid päris veenvad...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anyway... surfisin natuke läbi päevalilleõli oksüdatsiooni puudutavate artiklite... enamus katseid tundub olevat tehtud õliga, mida on kuumutatud -päevi- ja siis pikalt seda õli rottidele sisse söödetud... Sellisel juhul on kahjulikud efektid päris veenvad...

Selline kiirendatud/võimendatud meetod ongi üks peamine katsemeetod. Normaalselt kuumutatud õlide võrdlev keemiline analüüs oleks ilmselt teine võimalus. Kõrbemisaurude analüüs kolmas, köögitööliste kopsuvähistatistika neljas. Ma usun et kõiki neid tulemusi on saada ka. Siin on esimene näppujäänud pikem tasuline ülevaade, aga raske öelda kas ka lugemist väärt:

http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/1....2001.tb00028.x

Põhiliselt sõltub kuumutatud õli kahjulikkus ilmselt ikka polüküllastumata rasvhapete sisaldusest. Lisaks sõltub kuumustaluvus muidugi looduslikest ja lisatud kaitsekomponentidest

Mul on mulje jäänud et oliiviõlil on looduslikult üht-teist kaitsvat sees ja siin kaitstakse päevalilleõli küüslauguekstraktiga:

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=A...aa51aba64bf1bfc

Edited by blind12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fats and Oils: The significance of temperature

Ma ei ole argumenteerimist kahjuks ülikoolis õppinud, mikroskoopi pole ja katseloomi ei kasvata. Õnneks selles tekstis on lihtrahvale ilusti ära seletatud/tõestatud, et küllastunud rasvad kaitsevad küllastumata rasvasid oksüdeerumast. NB! Rinnapiim: Human milk, küllastunud 54g, monoküllastumata 39g, polüküllastumata 8g. Jorgen, Sa võid edasi argumenteerida ja uurida tasuta kui tasulisi artikkleid, ma usun ikka loodust - küllastunud rasva vähemalt 50%, omega-3 ja 6 tasakaalus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Küsimus rasvaspetsialistidele. Ostsin Fazeri Pööripäeva leiba. Pakendil on kirjas, et 100g leiba sisaldab 4,1 g rasva, millest küllastunud rasvhappeid on 0,4 g. Kas võin eeldada, et see 0,4g ongi siis parem osa leivas sisalduvast rasvast?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kui ajada juuksekarv lõhki ehk siis põhimõtteliselt:

Jah, see küllastunud rasvhapete osa on parem osa, sest teraviljade ja leivas kasutatavate seemnete küllastamata rasvhapped on o-6 rasvad.

Väheses koguse tõttu ei ole aga erilist vahet, sest o-6 koormus on samuti väga väike.

Edited by Fred Antson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jorgenile.

"See, kuidas Mercola eistab oma seisukohti, milliseid tiitleid ta endale omistab jne ei luba mul lihtsalt sellist allikat usaldada."

Mõistan, kuigi ei saa aru, mis tiitlitest räägid. Aga kuna sõnum on suunatud eelkõige ameeriklastele, siis kuulub kommerts paratamatult info edastamise juurde. Sul oleks siiski huvitav teada, et Mercola taunib aeroobset treeningut rasvapõletamise eesmärgil ja pooldab selleks lühiajalist anaeroobset treeningut.

"Ma olen juba korduvalt öelnud - puhtalt see, et asi X oli 10 000 aastat tagasi inimesel kättesaamatu EI TÄHENDA, et see on halb. Millegi sellise väitmine on absurd."

Just seda tähendabki, et on halb, kuna me ei ole geneetiliselt selle ebanormaalse toitainete vahekorraga moodsas toidus ja osade toitainete samaaegse puudumise/vähesusega lihtsalt kohanenud. Tõestus? Mida enam süüakse uue aja toitu, seda enam ju haigestutakse.

"Ja ma tahaksin näha argumentatsiooni sellise väite kasuks."

Inimkonna eksisteerimisest ehk piisab?

"Sellised autorid nagu Mercola ja Poliquin produtseerivad selliseid fanaatikuid nagu näiteks -anelka- siin teemas ja ennegi."

Kui inimene on läbi nimetatud autorite edastatud info konkreetset abi saanud ja on varmas seda jagama, siis ei tee see temast veel fanaatikut.

Kuna praegune tervise ja toitumise paradigma on inimesele pigem kahjulik ja üks suuremaid vajakajäämisi on arusaamine rasvadest, siis sellele pihtasaamine seletab ära paljud terviseküsimused ja paneb emotsionaalsel hetkel rasvadest vaimustuma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mis siin ikka uskuda - terve põlvkond inimesi on kasvatatud üles teadmisega, et süsivesikud on energia allikas ja rasvad on pahad, ning kahjuks on selle teadmise omaks võtnud ka üks koolkond toitumisspetsialiste. Lisaks on tohutud rahad mängus toiduainetööstusel (näit. rasvavabad tooted) ning ravimitööstusel, ja kui kõik hakkaks tervislikult sööma, siis ei oleks enam midagi teha kolesteroolitaseme mõõtjatega, vererõhutablettidega ja kõigi nende muude vidinate ja rohtudega, mis ennast süsivesikutest haigeks söönud inimesed igapäevaselt vajavad. Võib võtta aastaid, enne kui praegused trendid muutuvad.

Amen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mis siin ikka uskuda - terve põlvkond inimesi on kasvatatud üles teadmisega, et süsivesikud on energia allikas ja rasvad on pahad, ning kahjuks on selle teadmise omaks võtnud ka üks koolkond toitumisspetsialiste. Lisaks on tohutud rahad mängus toiduainetööstusel (näit. rasvavabad tooted) ning ravimitööstusel, ja kui kõik hakkaks tervislikult sööma, siis ei oleks enam midagi teha kolesteroolitaseme mõõtjatega, vererõhutablettidega ja kõigi nende muude vidinate ja rohtudega, mis ennast süsivesikutest haigeks söönud inimesed igapäevaselt vajavad. Võib võtta aastaid, enne kui praegused trendid muutuvad.

Printisin selle välja, panin alla Oldmani diplomi ja läks ta mulle külmkapi peale, endale meeldetuletuseks ja ka oma emale.

Emale siis sellepärast, et ta on 4 last sünnitand ja võitleb ka kaaluga, kuid kahjuks siis kaalujälgijate moodi (ca 20g rasva päevas) :/

Täna oli temaga tõsisem jutuajamine ja sain prioriteedid paika ja tal tundus huvi olevat, nii kui imetamise ära lõpetab hakkab rasva sööma..

Praegu ma talle räägin pea igapäev, et ära aja neid suhkruid näost sisse, sa ise tekitad omale magusaisu jne, kuid ei ikka kohupiim, puder ja moos + mesi kohvile või midagi sinna kanti ja siis õhtul jälle sama jama, et magus pihus.. Soovitasin kalaõligi vähemalt, võtab, kuid kurdab et see ka ju ei aita, nüüd varsti panen talle menüü kokku ja ma sügavalt kahtlen, et ta magusat hakkab näost sisse ajama jälle :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
Printisin selle välja, panin alla Oldmani diplomi ja läks ta mulle külmkapi peale, endale meeldetuletuseks ja ka oma emale.

Emale siis sellepärast, et ta on 4 last sünnitand ja võitleb ka kaaluga, kuid kahjuks siis kaalujälgijate moodi (ca 20g rasva päevas) :/

Täna oli temaga tõsisem jutuajamine ja sain prioriteedid paika ja tal tundus huvi olevat, nii kui imetamise ära lõpetab hakkab rasva sööma..

Praegu ma talle räägin pea igapäev, et ära aja neid suhkruid näost sisse, sa ise tekitad omale magusaisu jne, kuid ei ikka kohupiim, puder ja moos + mesi kohvile või midagi sinna kanti ja siis õhtul jälle sama jama, et magus pihus.. Soovitasin kalaõligi vähemalt, võtab, kuid kurdab et see ka ju ei aita, nüüd varsti panen talle menüü kokku ja ma sügavalt kahtlen, et ta magusat hakkab näost sisse ajama jälle :D

Loodan, et Su ema ikka saab sellest tõepoolest aru, et hoiduma peaks mitte rasvast, vaid suhkrust ja ei ütle seda ainult Sinu meeleheaks. Loeb tahe oma juurdunud tõekspidamisi muuta. :D

Olen ka kunagi Kaalujälgijates käinud, aga mulle ei sobinud, kuna mõned punktid nende programmist olid minu mõtetega vastuolus. Samuti ei mahtunud mulle pähe punktisüsteem. Milleks kaloreid veel ümber punktideks arvutada? Lisaks see, et kui ei teadnud mingi toiduaine või toidu punkte (neid oli palju), tundus kogu see värk mõttetu. :o

Mäletan, et viimasel ajal hakati juba ka rasvade vajalikkusest rääkima. Igal nädalal anti punktipäevik, kuhu tuli märkida päevane toitumine. Tuli tõmmata ristikesi. Päevas tuli tarbida 8 klaasi vett, 2 portsjonit rasvu (näiteks 1 tl õli või 5 pähklit), 2 portsjonit kaltsiumit (30g lahjat juustu või 250 ml rasvata piima või keefirit või muud rasvata/lahjat piimatoodet) ning 5 portsjonit puu- ja köögivilja ehk vähemalt 400g köögivilja ja 300g puuvilja. Iga kord öeldi, et keelatud ei ole midagi, kuid kõike võib punktide piires. Mõni sõigi iga päev maiustustest ülejäänud punktid täis.

Minu pea ajas sassi ja magusaisu oli ka kogu aeg peal, samas kui praegu ei ole kolm nädalat suhkrut tarvitanud, vaid paar puuvilja päevas on kogu minu magus, söön ka liha, rasvast kala ja normaalseid piimatooteid ja magusaisu ei ole. Eile käisin sünnipäeval ja proovisin Charlotti torti tükikese. Veeretasin suus tükk aega, mõtlesin, et kui nii harva endale lubada, tuleb nautida. Kuid see ei maitsenudki eriti, oleks võinud ka söömata jätta... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kui kaaluga hädasolijad hakkaksid enda organismi austama ehk toidutaolise olluse asemel tõelist toitu sööma, taanduksid lisaks kaaluprobleemidele ka enamus tervisehädasid!

Magusaisu tekkepõhjustest võib aimu saada siit:

http://www.fitness.ee/main.php?main=artikk...amp;textID=4631 - rasvade kartus on inimestesse nii sügavale programmeeritud, et paljud on asjast aru saanud nii, et kui süsivesikuid vähendada, siis tuleb valkude osa suurendada! Vale - suurendage oluliselt naturaalsete rasvade osa ja hoiduge ainult moodsatest taimeõlidest ja transrasvadest (küpsetistes ja praetud toitudes).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mis siin ikka uskuda - terve põlvkond inimesi on kasvatatud üles teadmisega, et süsivesikud on energia allikas ja rasvad on pahad, ning kahjuks on selle teadmise omaks võtnud ka üks koolkond toitumisspetsialiste. Lisaks on tohutud rahad mängus toiduainetööstusel (näit. rasvavabad tooted) ning ravimitööstusel, ja kui kõik hakkaks tervislikult sööma, siis ei oleks enam midagi teha kolesteroolitaseme mõõtjatega, vererõhutablettidega ja kõigi nende muude vidinate ja rohtudega, mis ennast süsivesikutest haigeks söönud inimesed igapäevaselt vajavad. Võib võtta aastaid, enne kui praegused trendid muutuvad.

Uskumatu, et minu kunagi ammu delfi naistelehe foorumisse kirjutatud tsitaat siin fitnessi lehel nii kuulsaks on saanud <_< Oldmani ja Fred Antsoni õpetuste järgi ma ju omal ajal üritasingi delfi lugejaskonda rasvade kasulikkuses veenda, õpetada "headel" ja "halbadel" rasvadel vahet tegema ja liigsetest süsivesikutest loobuma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täna on Õhtulehes selline väide: http://www.ohtuleht.ee/index.aspx?id=353947&q=margariin

Või

+ Naturaalne ja hea maitsega ning sisaldab vähem lisaaineid kui margariin.

- Halb määrida, ei ole külmikust võttes kohe kasutusvalmis ja toas seistes rääsub.

- Sisaldab vereringele ja südamele ohtlikke loomseid rasvu ning kolesterooli.

- Piimarasvas on ülekaalus küllastunud rasvhapped, milles on ka osa transrasvu.

Margariin

+ Sisaldab rikkalikult taimseid rasvu ning on tihti rikastatud ka vitamiinidega ja kahe asendamatu rasvhappega – liinoolhappega ja alfa-linoleenhappega.

+ Ülekaalus on küllastamata rasvhapped ja tooted on enamasti kolesteroolivabad.

+ Saab valida erisuguse rasvasisaldusega toodete vahel, võist vähem rasvased.

+ Külmikust võttes kohe kasutusvalmis, hea ja mugav kiiresti pruukida.

- Sisaldab palju lisaaineid ning võib sisaldada ka tootmisprotsessi vältel tekkivaid transrasvhappeid, mis on küll küllastumatud, ent käituvad organismis nagu halvad ehk küllastunud rasvhapped. Ja kuigi margariin on kolesteroolivaba, suurendavad need vere halva kolesterooli sisaldust ja viivad head kolesterooli välja, kasvatades südamehaiguste riski. Transrasvhapete usin tarbimine võib põhjustada ka diabeeti.

Mind huvitab, kas või sisaldab siis vereringele ja südamele ohtlikke loomseid rasvu ja kolesterooli või? Olen aru saanud, et margariin võib seda teha, aga mitte puhas või

Edited by kuuliks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maseril ja co'l on ilmselget margariinitootjatega mingi kaval diil. : )

Viimane punkt on muidu geniaalne, sisaldades tegelikult mitut erinevat alapunkti. Huvitav, miks need eraldi välja toodud pole?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai Maserilt ikka tulevad aeg ajalt päris head "pärlid"... Mina näiteks ostan oma koju ainult puhast eesti võid, maitseb paremini kui ükski margariin- tarbin mõistlikuse piires, mitte ei määri sentimeetri paksusena leiva peale, äkki siis mõjuks tõesti halvasti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

kuulge teadjad, andke infot tuunikala õlis kohta. Viimasel ajal väga meeldima hakanud see. Hommikusöögina keedetud tatar ja peale valan ühe karbi tuunikala õlis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mai Maserilt ikka tulevad aeg ajalt päris head "pärlid"... Mina näiteks ostan oma koju ainult puhast eesti võid, maitseb paremini kui ükski margariin- tarbin mõistlikuse piires, mitte ei määri sentimeetri paksusena leiva peale, äkki siis mõjuks tõesti halvasti :D

Minagi eelistan võid, mida pean ikka panema nii, et maitset tunnen, mitte nii õhukeselt, et läbi paistab. (Nagu Peeter Oja, kes vorsti Ärapanijas viilutas)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Küsiks Fred Antsoni käest, et mille põhjal sai see artikkel kirjutatud?

Ma ei tea hariduslikku tausta - oli see kas enda tarkusest või erineva kirjanduse põhjal kokku pandud? Ilmselt viimane, aga viiteid, kui selliseid polnud.

Hea artikkel iseenesest, mulle meeldib. Ilmselt no.1 artikkel siin keskkonnas üldse.

edit: Loodan, et seda küsimust pole siin teema varem küsitud...Taipasin alles nüüd eelnevaid postitusi vaadata.

Edited by _T_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siit saab lugeda ühe huvitava epidemioloogilise või vs margariin uuringu kohta.

http://wholehealthsource.blogspot.com/2009...e-showdown.html

Grupil, kes sõi kõige rohkem margariini, oli uuringu jälgitud teise aastakümne jooksul 77 % rohkem südamerabandusi. Suurem võitarbimine korreleerus väiksema südamerabanduse riskiga, kuigi mitte nii tugevalt kui margariin suurema südamerabanduse riskiga.

Loomsed rasvad ei ole südamele kahjulikud. Linoolhape ja teised polüküllastamata rasvad aga suurendavad oxLDL'i, mis korreleerub südamerabanduse riskiga peaaegu kaks korda tugevamalt kui ükski teine tüüpiline verekolesterooli näitaja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siit saab lugeda ühe huvitava epidemioloogilise või vs margariin uuringu kohta.

http://wholehealthsource.blogspot.com/2009...e-showdown.html

Grupil, kes sõi kõige rohkem margariini, oli uuringu jälgitud teise aastakümne jooksul 77 % rohkem südamerabandusi. Suurem võitarbimine korreleerus väiksema südamerabanduse riskiga, kuigi mitte nii tugevalt kui margariin suurema südamerabanduse riskiga.

Loomsed rasvad ei ole südamele kahjulikud. Linoolhape ja teised polüküllastamata rasvad aga suurendavad oxLDL'i, mis korreleerub südamerabanduse riskiga peaaegu kaks korda tugevamalt kui ükski teine tüüpiline verekolesterooli näitaja.

Ma arvan sama, et margariin teeb haigeks rohkem kui või, aga ''targa'' Mai Maseri meelest oleks või nagu halvas grupis. Aru ma ei saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Küsiks Fred Antsoni käest, et mille põhjal sai see artikkel kirjutatud?

Ma ei tea hariduslikku tausta - oli see kas enda tarkusest või erineva kirjanduse põhjal kokku pandud? Ilmselt viimane, aga viiteid, kui selliseid polnud.

Hea artikkel iseenesest, mulle meeldib. Ilmselt no.1 artikkel siin keskkonnas üldse.

edit: Loodan, et seda küsimust pole siin teema varem küsitud...Taipasin alles nüüd eelnevaid postitusi vaadata.

Minu artikkel põhineb elulistel tähelepanekutel, millistele leidsin teadusmaailmast tuge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kuulge teadjad, andke infot tuunikala õlis kohta. Viimasel ajal väga meeldima hakanud see. Hommikusöögina keedetud tatar ja peale valan ühe karbi tuunikala õlis.

Tuunikala on kõige saastunum kala (raskemetallid!) ja karbis on ta tavaliselt odava sojaõliga. Leia tuunikala oliiviõliga ja ära seda regulaarselt söö, siis peaks keha detoksifitseerimisega ilusti toime tulema..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mai Maserilt ikka tulevad aeg ajalt päris head "pärlid"... Mina näiteks ostan oma koju ainult puhast eesti võid, maitseb paremini kui ükski margariin- tarbin mõistlikuse piires, mitte ei määri sentimeetri paksusena leiva peale, äkki siis mõjuks tõesti halvasti :D

Nende "pärlite" taunitavuse osas olen absoluutselt nõus. Kuid tõepoolest, nagu ka eelnevalt keegi vihjas, võib selle isiku ja tema nö kaaskondlaste avaldustest leida ka arvestatavaid väiteid; enamjaolt küll kuidagi kokkupressitult ja ridade vahelt. Millest vastuolulisus põhjustatud - ka juba korduvalt selles ja ka eelmistes teemades mainitud.

Mis võisse puutub, siis sa jäta leib ära ja hammuta ainult võid ;)

Võibolla liialt äärmuslik näide (aga mine sa tea): tean inimest, kes aastaid tagasi töötas pika aja vältel meiereis ja piimatooted olid käeulatuses küllaltki piiramatult. Inimene eelistas (instinktiivselt) eelkõige naturaalset võid ja koort, tarbides neid (mitte väga liialdades öeldult) nii, et ühes käes oli või ja teises kooretass. Tervis korras ja ülekaalulisusest (ega alakaalulisusest) pole juttugi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×