Jump to content
Sign in to follow this  
vend vähk

TERVISLIK GRILLIMINE

Recommended Posts

Grillimist seostatakse tihti ebatervisliku toidu ülesöömisega. Siin mõned näpunäited tervislikuks grillimiseks:

 

Üldiselt peetakse grillipidusid figuurile kriitiliseks ettevõtmiseks, ometi võib neid nautida ka figuuri ohustamata.

Tegelikult on grillimine üks eriti väherasvane küpsetusviis ning grillitud toidud ei ole mitte ainult maitsvad, vaid ka tervislikud. Suure kuumuse tõttu sulguvad lihapoorid kiiresti, mille tulemusel säilivad väärtuslikud vitamiinid ja mineraalained.

Muidugi on tervislikkuse seisukohalt oluline, mida grillida. Figuurisõbralikuks grillimiseks sobib suurepäraselt lahjem liha: näiteks broileri rinnafilee ja koivad-kintsud, kalkuni rinnafilee ning kintsuliha, sea või veise sise- või välisfilee, karbonaadilõigud.

Mõnusalt peene ning pehme maitsevarjundi annab see, kui lisate marinaadile veidi õli.

Kaupluses grillitavat valides tasub jälgida pakendil kirjas olevat energiasisaldust. Figuurisõpradele soovitame selliseid tooteid, mille energiasisaldus on alla 160 kcal ja rasvasisaldus alla 10 g rasva 100 g toote kohta.

Oluline on veel see, et peale grillitava on laual ohtrasti värsket ja marineeritud köögivilja. Mis saab olla nauditavam kui värsketest köögiviljadest valmistatud salat – värske kurk, tomat, paprika, redis, porru, sibul, suvikõrvits, lehtsalat, mida võib maitsestada tilgakese õli, soola, sidrunipipra ja palsami- või veiniäädikaga.

Mitte üksnes liha

Grillimist ilma lihata ei oska paljud endale ette kujutada. Siiski on vorstikeste ja liha kõrval avastada palju muudki maitsvat. Kuidas oleks näiteks grillitud kala, aed- või puuviljadega?

Grillimiseks sobivad eriti hästi väherasvased kalaliigid: räim, forell, lest, siig, vimb, koha, latikas ja ahven ning krevetid. Sobib ka lõhe, mis on küll rasvasem, kuid sisaldab südamesõbralikke oomega-3-rasvhappeid.

Liha asemel võib grillida ka väherasvase sulatatud juustuga täidetud suvikõrvitsat, šampinjone või paprikat. Erinevate liha-, kala- ja köögiviljavarraste kokkupanekul saab fantaasiale anda vaba voli. Seened, sibulad, paprika, suvikõrvits, baklažaan, tomat ning maisitõlvikud sobivad gillimiseks kas vardasse lükitult või alumiiniumist alusel. Fooliumisse pakitult saab mõnusasti grillida porgandeid, punapeeti, kartuleid.

Kuumade lihapalade kõrval on oluline ka kõik muu, mis nende juurde kuulub: leib, sai, salatid, dipikastmed jne.

Grillitava toidu juurde võib kastme valmistada ise. Tuleb aga silmas pidada, et hapukoore või majoneesiga valmistatud kastmed ei ole üldiselt figuurisõbralikud. Seevastu jogurtist tehtu on hea ja kerge valik.

Grillipeo krooniks võiks olla ka üks kuum dessert – grillitud puuvili veidikese mee või sidrunimahlaga, mis on tõeline maitseelamus. Selleks sobivad väga hästi banaanid, õunad, nektariinid, aprikoosid, pirnid, ananass, mango. Lõigake puuviljadest lihtsalt seibid ning grillige restil või fooliumis.

Näpunäiteid tervisliku grillroa valmistamiseks

- Grillige eelistatult taist liha või kala. Laske toidul vähemalt tund enne grillimist toasoojas seista.

- Ärge grillige suitsuliha.

- Palad peavad olema ühesuguse paksusega, et need ühtlaselt läbi küpseksid.

- Soovitatav on enne küpsetamist marinaadilihal eemaldada liigne vedelik majapidamispaberiga, sest niiskus aeglustab pruunistumist – liha hakkab aurustuvas niiskuses hauduma.

- Alguses tuleb liha pruunistada kõrgemas kuumuses ühelt küljelt ja siis teiselt, et selle poorid sulguksid. Liha võib pöörata grillil vaid üks kord, siis jääb mahlasem.

- Liha pööramisel kasutage grilltange. Kahvliga torgatud aukudest jookseb väärtuslik lihavedelik välja ja toit tuleb kuivem.

- Et liha ei jääks varda või resti külge kinni, on soovitatav see üle hõõruda küüslauguga või määrida toiduõliga.

- Linnuliha on valdavalt õrn liha, mistõttu küpseb üsna kiirelt ning ka maitsestamisel tuleb olla ettevaatlik.

Broileriliha jääb mahlasem, kui grillida nahaga, pärast küpsetamist see aga eemaldada. Tänu kaitsvale kattele jäävad siis mahlad paremini lihasse.

- Kala on õrna lihaskoega ning seetõttu tuleb olla eriti ettevaatlik. Väherasvast kala grillige koos nahaga keskmises kuumuses, kasutage fooliumalust.

Värske köögivilja marineerimine

Jagage 1 väike lill- ja 1 väike spargelkapsas õisikuteks, lõigake 4 punast sibulat veerandikeks ning 1 kollane, 1 punane ja 1 roheline paprika suuremateks tükkideks. Marinaadiks segage kokku 2 sl toiduõli, 100 ml palsamiäädikat, 1 tl küüslaugupulbrit, 2–3 sl hakitud peterselli, 2 tl suhkrut ja 1 tl soola.

Keetke lill- ja saprgelkapsa-õisikuid umbes 5 minutit vees, millele on lisatud tilgake äädikat.

Kallake sõelale ja “ehmatage” külma veega, laske jahtuda. Pange koos teiste tükeldatud köögiviljadega kaanega kaussi, kallake peale marinaad ning laske öö külmkapis seista.

Lihtsad grillretseptid

Linnulihavarras ananassi ja aedviljaga

Lõigake parajateks tükkideks 120 g linnulihafileed, 2 ananassirõngast (värske või suhkruta konserv), paprika ja 1 sibul. Lisage 1 tl oliiviõli, maitsestage soola, pipra ja paprikapulbriga ning segage läbi. Laske u 10 min seista. Seejärel lükkige vaheldumisi vardasse ja küpsetage 10–15 min grillil.

Määrige 150 grammisele forellifilee tükile 1 sl 16%-list maitsetaimedega sulatatud juustu. Maitsestage soola, pipra ja küüslaugusoolaga.

Lõigake väikesteks tükkideks 1 sibul, 1 tomat ja ½ paprikat.

Asetage kala fooliumile, puistake üle aedviljatükikestega, keerake kokku ja grillige u 30 min.

Grillitud küüslaugukrevetid

Asetage puidust varda otsa 10 hiidkrevetti.

Segage kokku 1 pressitud küüslauguküüs, 2 tl sidrunimahla, 1 tl taimeõli, lisage sool ja pipar. Määrige krevetid seguga ning laske u 2 tundi seista.

Salati jaoks rebige tükkideks ½ salatipead, 50 g poolitatud kokteiltomateid ja 1 tükeldatud paprika. Salatikastmeks segage kokku 1 tl taimeõli, 2 tl valget veiniäädikat, 1 tl sidrunimahla, soovi korral ½ tl magusat sinepit ja 1 tl värskeid maitsetaimi.

Grillige vardaid mitu korda pöörates ja marinaadiga kastes u 10 min.

Juurde sobivad õhukeste küüslauguviiludega kaetud grillitud tomatisektorid.

Köögiviljavardad

Lõigake 3 cm tükkideks 1 paprika, 1 suvikõrvits, 1 baklažaan ja 1 punane sibul.

Lükkige köögiviljatükid vaheldumisi puidust vardasse.

Marinaadi jaoks segage kokku 1 sl sidrunimahla, 1 tl sojakastet, 1 tl taimeõli ning maitsestage 1 pressitud küüslauguküüne, 1 tl värske rosmariini, soola ja pipraga.

Laske varrastel marinaadis u 30 min seista. Grillige vardaid pidevalt pöörates.

 

Maaleht,

26. juuni 2009

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×